mandag den 26. september 2011

Interviewer: Hvad er gode tekster?

Liam O'Connor: Øhm, jeg tror gode tekster er... øhm for mig er gode tekster ... Noget der for til at få en øhm... Noget der kan provokere en følelse hos mig, altså ikke provokere som gør mig sur eller et eller andet, men noget, hvor hvis jeg det her i hovedtelefonerne og lukker øjnene, så bliver jeg påvirket af det på en eller anden måde ... At hvis jeg sætter mig ned og hører Marwan med 'Intet håb', som erhm jo basalt set er ... er en lidt forudsigelig gangstarrap-sang om, at staten det er i virkeligheden dem, der er de onde, ikk'? Men den måde manden han leverer det på og Den måde det er skrevet på, der kan jeg høre, at det her er mandens overbevisning det her, og han er så autentisk i den måde at sige på, fordi det er følt... det-det-det det provokerer på en eller måde, at man sidder og tænker 'det her, det er fucking rigtigt', altså man tænker ikke 'det er rigtigt', man tænker 'det er fucking rigtigt'. Forstår du, hvad jeg mener? Du-du bliver grebet af den, ikk'? Lidt ligesom, at hv-hv-hvis du hører en Nick Cave-sang ... om det så er det mest poppede nummer manden har lavet sammen med Kylie Minogue... Du får jo kuldegysninger, når han siger, han vil slå hende ihjel, fordi måden det er skrevet på, den rammer dig på en eller anden måde sanseligt, altså det er ikke ' am-de-de-de-dedele-demdem', der er en del fremførelse i det. Det er som det er skrevet til at det kun kan fremføres på en måde, ikk'?

I: Altså helt konkret hvordan skriver man, øh... sådan altså nogle sanselige tekster?

L: Jamen, jeg tror det handler meget om ...øh... at man ska' ha' det her ...øh... Du-du kan ikke beskrive noget som ikke er 'dig' ... noget som du ikk' føler for ... altså det-du skal i virkeligheden vende blikket indad og være ... Hvad hedder det? Introvert og ikke extrovert, eheh. At du skal i virkeligheden være ...

I (afbryder): altså, man skal investere sig selv i teksten? altså, egne erfaringer?

L: Ja. Altså det er lidt ligesom øhm... Nu kommer jeg med et plat eksempel sikkert, men jeg er meget vild med Tokyo ...eh... byen Tokyo, og det er på ikk' grund af (grinende) det æstetiske udseende, men-men isolationen af-af hvid person af' være der. Og jeg synes a'... det er den mest fredfyldte sted i hele verden, selvom der er rigtig mange mennesker, og har flere gange... øh... været der og forsøgt og ... skrive den her følelse ned, og det kan jeg ikk', fordi at det' ikk' er min by ... at jeg vil ende med at sidde og beskrive, hvad jeg kigger på ... frem for hvad jeg føler ... fordi at jeg ka' ikk' sige 'det her føler jeg' uden at beskrive, hvad det er jeg overvældet af ... på en eller anden måde, ikk'? Og det har været ... erh... fuldstændig umuligt for mig ... og hhee-hee ... og sån'få det hele ned ... øhm ... hvorimod at det-det ... jeg burde ku' gøre det er at ff-f... få .. eller når man skriver det. Jeg sku' ku' give dig et brudstykke af, hvad jeg føler, også skal du ha' den samme følelse. Hvis jeg ka' få dig til at føle, at

du sidder midt i et lyskryds i en overbefolket asiatisk by ... ved at øh... skrive en sætning, hvor jeg på ingen måde nævner det, at der er overbefolket, eller det at jeg ... sidder i en asiatisk by. Altså jeg tror på, at du skal på en eller anden måde ku' ... du skal tappe så meget ind i dine egne følelser ... hva-hva der provokerer dig selv, at du kan faktisk ka' gi' den til nogle andre uden at sige den. Du...øh hehe...

I: ... Vi ku' os' ta' et andet eksempel fra øh ... fra øh... Melancholia, nej det er triple-X Couture

L: Ja.

I: øh ... der' jo det sidst' nummer 'Bare en pige' ...

L: Ja.

I: ... som jo os' er et form portræt af en-en person...

L: Ja.

I: øhen rolle, nej en figur (stigende i tonen) i ... øh nattelivet.

L: Ja.

I: Jeg ku forestill' mig, at det' ikk' ... altså... hvor meget viden ka' du' h-haft om hende, siden du ka' ... du ka' levere det ... et portræt af hende?

L: Jamen ...

I: (afbryder) overbevisende?

L: altså 'Bare en pige' er skrevet ud fra to forskellige ting ... det' jo både ud fra a' prøve a' beskrive den her dødssynd... øh... øh... Hva' fanden var det? ... Jeg mener det var...

I: (afbryder) Abort?

L: (grinende) nej-nej det var ikk' abort ... men ud af de syv dødssynder ... Jeg får dem allesammen mixed-up ...

I: Jeg har dem her ...

En ny stemme (sandsynligvis en anden radiomedarbejder): Dovenskab?

L: Dovenskab! Ja, øh... livslede... af at ikk' at værdsæt' det man har... øhm... og jeg syn's at en af de der ting jeg .. øh... tit løber ind i, det er den her med... det må man måske ikk' sige for feminister, men når man har været ude å' spill' på den go'e side af femhundrede jobs i løbet af i... de sidste fem-seks år, så møder man de her udfarende mennesker som rigtig gerne vil ha' noget opmærksomhed koste hva' det vil ... i byen.

Interviewet sættes på pause, og nummeret 'Kun en pige' sættes på.

Ingen kommentarer:

Blog-arkiv