torsdag den 19. januar 2012

Nunc est bibendum, nunc pede libero pulsanda tellus

(...)


Klaus Rothstein:

(...)

"... Som vi hørte, så øøh øh din seneste bog 'Repremiere i mit indre mørke', som jeg sidder med her, er jo en essay-samling, mens det er otte år siden, at du sidst udgav en digtsamling. Men-men du' jo et menneske med meget på hjerte. Hv-v-vorfor er der så ikke kommet nogle digte i de seneste 8 år, Søren Ulrik?"


Søren Ulrik Thomsen:

"Jamen, det er jo fordi jeg si-i-iger aldrig til mig selv 'nå, jeg er jo digter - jeg må hellere skrive et digt idag'." ...

Ursula Andkjær Olsen:

(griner)

SUT: Altså jeg skriver...

KR:

(bryder ind)

...men er det ikke det digtere gør?

UAO:

Nej.

SUT:

Ne-ej (muntert tonefald) altså jeg skriver det, der presser sig på.

KR:

Mm...

SUT:

Og det må jeg sige, det må være et af de helt ... ganske ganske få gode råd, jeg kan give til øh til øh unge digtere, det er, at skriv det, som er aller vigtigst for dig ...øh... nu og her ... og øh... digte det er et ... når jeg skriver, så er det fordi, det ikke kan være nogetsomhelst andet end et digt, altså det kan ikke være ... øh et brev til en ven, det kan være en note i-i... i min dagbog ... øh så når jeg sætter mig ned og skriver et digt, så er det faktisk fordi, jeg ikk' ved, hvad det er, jeg er i færd med at skrive. Det er noget som overhovedet ikke kan være noget andet end det, jeg sidder med nu og her, mens et essay for eksempel ... der kan jeg for eksempel reflektere over seksualitetens historie det seneste ...øh... fyrre år og udfolde det, og da-da ved jeg, hva' det er, jeg er i færd med, når jeg sidder og skriver det, men det ved jeg ikk', når jeg sidder med et digt, så-øh ved jeg ikk', hvad det er, der er ved at ske; der er ved at ske noget som ikk' ka' ske i nogen som helst anden tekst.


(...)


[Transkription fra Tv-programmet Forfatterstemmer sendt på Dr K 2. juni 2010. Kan i skrivende stund stadig ses her i sin fulde længde: http://www.dr.dk/nu/player/#/forfatterstemmer/11944/10:56]

Ingen kommentarer:

Blog-arkiv